Veelgestelde vragen

Algemeen

Kan mijn noodknop mee onder de douche?

Al onze noodknoppen zijn minimaal IPX6 waterdicht. Dit betekent dat ze waterbestendig zijn en bestand zijn tegen waterstralen van 100 L/min. Toch is het verstandig om uw noodknop niet regelmatig mee te nemen onder de douche i.v.m. zeep, shampoo en crèmespoeling en het niet bestand zijn tegen onderdompeling. Ons advies is om uw noodknop met enige bescherming mee te nemen onder de douche en daarna goed af te drogen. Kijk hier voor de IP-waardes van al onze noodknoppen.

Hoe kan ik het beltegoed zien van mijn simkaart?

Normaal stuurt uw provider een sms-bericht als het tegoed van uw simkaart bijna op is. Dit bericht komt echter terecht bij de noodknop die hier verder niks mee doet. Als u het tegoed wilt controleren, kunt u een account aanmaken voor uw simkaart bij uw provider. Met dit account kunt u inloggen op de website of in de app van de provider. Hier kunt u vervolgens het tegoed bijhouden en uw simkaart opwaarderen. Meer informatie over het aanmaken van een account vindt u op de website van uw provider.

Mijn SOS-knop heeft het goed gedaan, maar stuurt geen berichten meer

Controleer het beltegoed. Als dit op is, kan uw noodknop namelijk geen berichten meer sturen en geen verbinding meer maken met het 2G- of 4G-netwerk. Het meest ideaal is een klein abonnement of een prepaid kaart die automatisch opwaardeert. Zo kunt u altijd de knop blijven gebruiken.

Mijn noodknop heeft geen gps-signaal

Oorzaak: De eerste gps-bepaling duurt gemiddeld langer dan normaal. Daarnaast heeft de SOS-noodknop binnenshuis praktisch geen gps-ontvangst.

Oplossing: Loop buiten even een stukje met de noodkoop (niet te dicht bij grote gebouwen of bomen) en uw apparaatje zal automatisch de gps-positie updaten.

Ik heb een gebied ingesteld (geo-fence alarm) maar krijg onterechte meldingen

Als de SOS-knop binnenshuis is, is de nauwkeurigheid beperkt. Als u de alarmmelding heel nauwkeurig zet (bijvoorbeeld op 200 meter) kan het zijn dat u een onterechte melding krijgt. Ons advies is om minimaal 500 meter aan te houden bij het instellen van het geo-fence alarm.

Wat is het verschil tussen de noodknoppen?

Een overzicht van de kenmerken van alle noodknoppen in ons assortiment kunt u vinden in dit overzicht.

Werkt de noodknop ook in het buitenland?

Ja, de noodknop werkt overal waar hij bereik heeft, dus als u ergens met uw eigen telefoon kan bellen en sms’en, werkt uw noodknop hoogstwaarschijnlijk ook. Binnen de EU geldt daarnaast hetzelfde tarief als in Nederland, zodat u niet aan onverwachtse kosten bent verbonden. Zorg er wel voor dat de ingestelde telefoonnummers zijn ingevoerd met landcode, dus +316… (Nederland) / +326… (België), in plaats van 06…, zodat de alarmknop ook in het buitenland kan uitbellen.

Mijn provider rekent meer sms-berichten dan mijn noodknop verstuurt

Als een sms-bericht te lang is rekenen sommige providers twee sms-berichten in plaats van één. Vooral het SOS-bericht van de noodknop is redelijk lang. Bij dit bericht bestaat dus de kans dat providers het bericht dubbel tellen.

EV-07/EV-04/MS5x noodknoppen

Ik stuur een sms-bericht maar krijg niet direct een reactie terug

Soms is de gps-tracker nog bezig met het updaten van de gps-positie, het versturen van berichten of het afhandelen van alarmen. Op zo’n moment stelt het apparaatje zelf de prioriteiten en kan het 10 tot 30 seconden duren voordat deze reageert op andere berichten.
Krijgt u geen enkel bericht terug, controleer dan het onderstaande.

Mijn SOS-knop stuurt geen berichten en/of belt niet uit

Stap 1: Test de simkaart door vanaf een andere telefoon naar de noodknop te bellen, gaat deze over, dan is de simkaart goed geïnstalleerd. Controleer in dat geval stap 2 en 3. Ontvangt de noodknop het telefoontje niet, controleer dan stap 3 en 4.

Stap 2: Controleer of uw simkaart voldoende saldo heeft. Sommige nieuwe simkaarten moeten eerst worden geactiveerd en opgewaardeerd voordat u deze kunt gebruiken. Plaats bijvoorbeeld de simkaart in een gewone telefoon en probeer of het mogelijk is om te bellen of te sms’en.

Stap 3: Controleer of de pincodebeveiliging van de simkaart is. Plaats de simkaart hiervoor eerst in een gewone telefoon en schakel dan de pincode uit via de instellingen van die telefoon. Plaats vervolgens de simkaart terug in de tracker. Kijk hier voor een uitgebreide instructie voor het uitschakelen van de pincodebeveiliging.

Stap 4: Controleer of de simkaart goed in de simkaarthouder zit. Schuif het klepje een stukje op totdat deze los klikt en kan worden geopend. Klap het klepje open en leg de simkaart in de houder neer met de contacten naar onder. Klap het klepje weer dicht en schuif het weer een stukje over de simkaart totdat het vastklikt.

Stap 5: Controleer of uw provider dekking heeft in het gebied waar u zich bevindt. Kijk hier voor een lijst met dekkingskaarten van elke provider.

Ik kan het nummer van mijn noodknop niet bellen

Stap 1: Controleer of de pincodebeveiliging van de simkaart is. Plaats de simkaart hiervoor eerst in een gewone telefoon en schakel dan de pincode uit via de instellingen van die telefoon. Plaats vervolgens de simkaart terug in de tracker. Kijk hier voor een uitgebreide instructie voor het uitschakelen van de pincodebeveiliging.

Stap 2: Controleer of de simkaart goed in de simkaarthouder zit. Schuif het klepje een stukje op totdat deze los klikt en kan worden geopend. Klap het klepje open en leg de simkaart in de houder neer met de contacten naar onder. Klap het klepje weer dicht en schuif het weer een stukje over de simkaart totdat het vastklikt.

Stap 3: Controleer of de instelling staat uitgeschakeld dat alleen bekende nummers de noodknop mogen bellen. Als deze instelling namelijk staat ingeschakeld kunnen alleen de maximaal 10 ingestelde telefoonnummers de noodknop bellen. Als u deze instelling toch wilt gebruiken, zorg er dan voor dat de ingestelde telefoonnummers zijn ingevoerd met landcode, dus +316… (Nederland) / +326… (België), in plaats van 06…. Stuur callin0 om alle nummers toe te staan in te bellen en callin1 om alleen ingestelde telefoonnummers toe te staan.

Hoe lang gaat de batterij mee van mijn alarm knop?

Bij normaal gebruik moet de SOS-noodknop 1 tot 2 dagen meegaan. Dit is wel afhankelijk van de instellingen en het gebruik. Bij iedere verplaatsing zal de gps-chip actief zijn, ook ieder bericht en telefoongesprek kost een beetje stroom van de batterij. Ons advies is dan ook om uw noodknop elke dag op te laden.

Een van de manieren om energie te besparen, is het veranderen van de werkmodus. De werkmodus bepaalt hoe vaak de tracker actief is en data verstuurt. De werkmodus kan worden gecontroleerd met het commando: status. Bovenaan het antwoord van de tracker staat dan de modus.

Om energie te sparen kunt u ook nog:

  1. Deep sleep instellen (modus 5, kijk hiervoor in de handleiding).
  2. Melding “low battery” verlagen naar 5%. Stuur hiervoor het commando: low1,5
  3. Wifi en bluetooth uitzetten (kijk hiervoor in de handleiding). Let op: Wifi zorgt ervoor dat de tracker ook binnenshuis een locatie kan bepalen en bluetooth zorgt ervoor dat de tracker een verbinding kan maken met de docking station. Zet de wifi of bluetooth dus niet zomaar uit.

Welke provider moet ik kiezen voor mijn simkaart?

In principe voldoet elke provider voor een 4G noodknop. Bij een 2G noodknop raden wij aan te kiezen voor een provider die gebruik maakt van het netwerk van KPN of Vodafone. KPN en Vodafone garanderen namelijk t/m 2025 een stabiel 2G netwerk. Lees hier meer over de keuze voor een provider.

Hoe kan ik valdetectie instellen?

Standaard staat het val-alarm ingesteld op een gevoeligheid van 5. Bij het Smart Alarm horloge (MS5x) staat de valdetectie daarentegen standaard uitgeschakeld. Hierbij is 1 de minst gevoelige instelling en 9 de gevoeligste. U kunt het val-alarm uitschakelen door het sms-bericht fl0 naar de noodknop te sturen. U kunt de gevoeligheid naar bijvoorbeeld 6 veranderen door fl1,6,1 te sturen.

Heb ik mobiele data nodig voor mijn simkaart?

Alleen als u gebruik maakt van de Smart-Locator app heeft de simkaart data nodig. Lees hier hoe u de noodknop moet instellen voor gebruik met de Smart-Locator app.

MS-V10 Alarm horloge

De app geeft aan dat mijn horloge offline is

Als het alarm horloge offline gaat, krijgt de app de melding dat het apparaat offline is. Deze melding komt midden in beeld te staan in het blauwe vak in de app. Dit is het vak waar de laatste melding in komt te staan, dus bijvoorbeeld ook een SOS-alarm of een val-alarm. Wanneer het apparaat weer online is kan het zijn dat de melding ‘offline’ nog steeds in het vak staat. Kijk voor de huidige status altijd boven in beeld. Als het alarm horloge offline is, staat hier ‘offline’ en als het horloge online is staat hier ‘stationair’ of ‘moving’.

Mocht boven in beeld toch offline blijven staan, controleer dan de volgende stappen:

Stap 1: Laad het horloge goed op. Als de batterij namelijk te laag is (rond de 5%) schakelt het apparaat zichzelf uit en gaat het offline. Opladen zorgt er ook voor dat het horloge automatisch inschakelt.

Stap 2: Controleer of de pincodebeveiliging van de simkaart is. Plaats de simkaart hiervoor eerst in een gewone telefoon en schakel dan de pincode uit via de instellingen van die telefoon. Plaats vervolgens de simkaart terug in het horloge. Kijk hier voor een uitgebreide instructie voor het uitschakelen van de pincodebeveiliging.

Stap 3: Controleer of data staat ingeschakeld voor uw simkaart en of er genoeg tegoed op staat. Het inschakelen van mobiele data zorgt ervoor dat het horloge gebruik kan maken van het 4G-netwerk om te communiceren met de app. Het inschakelen van data en het controleren van tegoed kunt u doen door een account aan te maken voor uw simkaart bij uw provider en in te loggen op de website of in de app van uw provider.

Stap 4: Start het horloge opnieuw op door de SOS-knop lang (15 seconden) in te drukken. Er volgt een kort muziekje van ongeveer 5 noten. Als u daarna weer drukt, volgt er na enige tijd een “vrolijk” muziekje. Dit is het signaal dat hij weer opstart. Na een paar minuten zou het horloge dan online moeten komen.

Stap 5: Controleer of uw provider dekking heeft in het gebied waar u zich bevindt. Kijk hier voor een lijst met dekkingskaarten van elke provider.

Stap 6: Bij slechts enkele providers in uitzonderlijk gevallen (zoals Mobile Vikings in België en L-Mobi in Nederland) moet u de APN (internetinstellingen) van het horloge handmatig aanpassen.
Achterhaal eerst bij uw provider de APN-instellingen en het MNC-nummer.
Stuur daarna via sms het volgende commando naar het telefoonnummer van de simkaart in het SOS-horloge:

pw,[wachtwoord],apn,[APN],[gebruikersnaam],[wachtwoord],[MCC][MNC]#

De tekst tussen blokhaken moet u vervangen door de volgende informatie, zonder spaties:

[wachtwoord]: Dit is het wachtwoord van de AnyTracking app.
[APN]: Naam van de APN van de provider.
[gebruikersnaam]: Gebruikersnaam van de APN, leeglaten als de provider geen gebruikersnaam heeft, maar wel de komma's overnemen (zie voorbeeld L-mobi).
[wachtwoord]: Wachtwoord van de APN, leeglaten als de provider geen wachtwoord heeft, maar wel de komma's overnemen (zie voorbeeld L-mobi).
[MCC]: In Nederland 204 en in België 206.
[MNC]: Tweecijferig nummer om het netwerk in een land aan te geven.
Het MCC-nummer en het MNC-nummer moeten aan elkaar worden geschreven met een # erachter.

Voor Mobile Vikings geldt: APN = web.be, wachtwoord = web, gebruikersnaam = web, MCC = 206 en MNC = 01.
Dus moet u dit naar uw horloge sturen:
pw,123456,apn,web.be,web,web,20601#

Voor L-Mobi geldt: APN = L-mobi, geen wachtwoord of gebruikersnaam, MCC = 204, MNC = 27.
Dus moet u dit naar uw horloge sturen:
pw,123456,apn,L-mobi,,,20427#

Hoe lang gaat de batterij mee van mijn alarm horloge?

Bij normaal gebruik moet het alarm horloge 1 tot 2 dagen meegaan. Dit is wel afhankelijk van de instellingen en het gebruik. Bij iedere verplaatsing zal de gps-chip actief zijn, ook ieder bericht en telefoongesprek kost een beetje stroom van de batterij. Ons advies is dan ook om uw alarm horloge elke dag op te laden.

Heb ik mobiele data nodig voor mijn simkaart?

Ja, uw alarm horloge heeft mobiele data nodig om te verbinden met de Any Tracking app. Het horloge moet namelijk toegang hebben tot het internet om verbinding te maken met de app. Via deze app kunt u de locatie van het horloge volgen en de instellingen veranderen. U kunt bij uw provider regelen of data staat ingeschakeld voor uw simkaart.

Welke provider moet ik kiezen voor mijn simkaart?

In principe voldoet elke provider voor uw alarm horloge. Het horloge maakt namelijk gebruik van het 4G-netwerk dat door alle providers wordt ondersteund. Lees hier meer over de keuze voor een provider.

Hoe kan ik valdetectie instellen?

De valdetectie staat standaard uitgeschakeld voor het alarm horloge. Ga in de Any Tracking app naar de instellingen en klik vervolgens op de optie “Alarmschakelaar voor vallen” om de valdetectie in te schakelen. U kunt in deze optie ook inschakelen dat het horloge naar de 3 ingestelde telefoonnummers bij een noodgeval moet bellen bij een val-alarm. In de optie daaronder, “Fall-down niveau-instelling”, kunt u de gevoeligheid instellen van de detectie.

Het lukt niet om het alarm horloge te bellen

Zorg ervoor dat het telefoonnummer waarmee u probeert te bellen is toegevoegd aan de lijst met telefoonnummers in de app. U kunt de lijst vinden in de instellingen onder de optie telefoonnummer. Alleen telefoonnummers die in deze lijst staan kunnen het alarm horloge bellen.
Zorg er ook voor dat nummerweergave aanstaat op de simkaart van het alarm horloge en de beller.

Hoe achterhaal ik het ID-nummer van mijn horloge?

Als de sticker met het ID-nummer op de onderkant van het horloge niet meer aanwezig of leesbaar is kunt u het ID-nummer achterhalen door een sms-bericht te sturen naar het horloge. Stuur pw,123456,ts# naar het nummer van de simkaart in het horloge en het horloge reageert met een lang bericht waarin onder andere het ID-nummer staat. Als u het standaard wachtwoord 123456 voor de app heeft veranderd moet u dat wachtwoord invullen in plaats van 123456 in het commando.